Het leven zoals het is: een pelgrim - Reisverslag uit La Souterraine, Frankrijk van mari en arnaud - WaarBenJij.nu Het leven zoals het is: een pelgrim - Reisverslag uit La Souterraine, Frankrijk van mari en arnaud - WaarBenJij.nu

Het leven zoals het is: een pelgrim

Door: Mari

Blijf op de hoogte en volg mari en arnaud

05 Mei 2008 | Frankrijk, La Souterraine

Bonjour les amis!Iedereen begint zich nu zeker stilaan af te vragen, hoe we onze tocht verder beleven.Sinds het laatste berichtje vanuit Vézelay zijn er al heel wat dagen gepasseerd...Iedere dag op pad is een feite een avontuur op zich:je stippelt de route uit,probeert een reëel aantal kilometers te halen (tussen de 25 en de 30) en laat verder het onbekende op je afkomen.Waar zal ik op het einde van de étappe terechtkomen?Leuk dorpke of eerder een groezelige plek?Vinden we een slaapplaats in een hotel?Chambre d'hotes?Refuge municipal?Bij mensen thuis?Het varieert echt van grand luxe tot heel wat soberdere slaapplaatsen (zie koeienstal;) ),maar het heeft wel allemaalzijn charmes.En na een vermoeiende dag stappen, slaap je toch steeds zalig in he.Wat ik ook vooral zo bijzonder vind aan de camino, zijn de ontmoetingen onderweg.Blijkbaar is dat eigen aan de weg, mensen ontmoeten, soms maar kortstondig, op onverwachte momenten elkaar weerzien, dan weer afscheid nemen en opeens elkaar weer terugzien, etc.Echt heel bijzonder...

Ondertussen heb ik ook al kunnen genieten van een paar 'bezoekdagen':) Het weekend van 26.04-27.04 zijn Mathias,Kris en Katleen helemaal uit Gent naar Sancergues afgezakt om een hele namiddag en avond met mij door te brengen.Ik vond het echt super!Ik was al de hele dag vol spanning om hen terug te zien.Uiteindelijk kwamen ze om 15u15 toe in het dorpke.Zo leuk om bekende gezichten te zien.Is echt een beetje thuis komen!Ook nog extra dank voor de Riesling en de St.Jacobsschelp he!Afgelopen weekend 03.05-04.05 zijn mijn mamie, Claudio en Lorena mij nog ietske verder komen bezoeken in Eguzon.Een dikke kus aan jullie allemaan en heel fel bedankt voor jullie bezoek!Het doet echt deugd.Als jullie nog eens willen afkomen, aarzel niet he, we stappen helemaal niet zo snel;)Ik moet wel toegeven dat het bij het afscheid nemen toch wat moeite kost om niet samen met hen de auto in te stappen en terug te gaan naar de 'gewone' wereld;) Maar ik kon me telkens goed bedwingen en na 5 min stappen, besef ik weer waarvoor ik dit allemaal doe.Mijn moeder is 6 km met mij meegestapt en ze begon ook stilaan de magie van de weg in te zien;)

Over afscheid nemen gesproken: ik heb met pijn in hart ook iets vervroegd afscheid moeten nemen van Leo.Hij had een ontsteking aan zijn onderbeen die maar niet beter werd (ondanks de antibiotica).Leo heeft dan besloten in Chateauroux achter te blijven en zou vandaaruit dan zien of hij de trein naar huis zou nemen of toch nog een dagje verder zou gaan.Leo,als je dit leest:Ik hoop dat alles goed met je gaat!Verzorg je been goed, want het zag er echt niet goed uit.Je weet dat je je tocht volgend jaar toch verder kunt zetten he.Bedankt voor de leuke en leerrijke weken samen op pad!

Voor degenen die zich ook afvragen hoe het pelgrimsteam er nu uitziet:Ik ben na het afscheid van Leo een paar dagen alleen verder gegaan (Arno heeft na een korte hereniging, weer beslist om alleen verder zijn plan te trekken.Ik zie hem misschien nog onderweg).Ik weet dat mijn lieve mamie dit liever niet leest, maar ik kan jullie verzekeren dat ik echt heel voorzichtig ben en dat ik mij nooit echt onveilig heb gevoeld (op een paar honden na, maar die bleken gewoon achter een hek te zitten).Gelukkig kwam ik totaal weer onverwacht mijn reddende engelen Hans en Hanneke tegen op het plein in Eguzon!Ik dacht dat ze minstens twee dagen voorop liepen, maar opeens stonden ze daar!Dat bedoel ik nou met bijzondere ontmoetingen, net op het juiste ogenblik.Zou St.Jacob hierachter zitten?;) Jullie verklaren mij nu voor gek he.Ik loop nu de tocht samen met hen.Is stukken leuker dan zo alleen en ik weet dat het thuisfront hier ook heel blij mee is.Zie je,het komt altijd steeds in orde he:)

Ik stuur jullie nog vele warme groeten uit La Souterraine (waar we overnacht hebben in een schitterende chambre d'hôte.Wat kan het leven toch zalig zijn he.)

xxxMari

  • 05 Mei 2008 - 14:28

    Bia:

    Mari,
    Zijtnge alleen verder geweest????Als minch dat weet,dan blijft ge daar niet meer lang hoor:)
    Die komt u direct halen!!Zal hem geruststellen dat ge nu niet meer alleen zijt en dat ge een mes bij hebt;)
    Zeg keind,wees voorzichtig hé!!
    Groetjes...

  • 05 Mei 2008 - 20:37

    Veerle:

    Dag Pelgrim,
    we zijn dit weekend naar jouw thuishaven geweest, waar we flink gefietst hebben als voorbereiding op de mont ventoux, waar ik vrees nooit op te geraken...We hebben ook een klein beetje gewandeld, maar in vergelijking met jouw onderneming is dat maar klein bier!
    Veel moed, en we duimen dat je Compostalla haalt. Jouw doorzettingsvermogen zit alleszins goed!

  • 06 Mei 2008 - 06:47

    Anja:

    hey Mari,
    wat een verhalen, wees aub voorzichtig! nee we maken ons geen zorgen want we weten dat je het kunt, maar toch... heb op de kaart gezien waar je nu bent, flinke afstand al afgelegd!!!
    veel liefs uit Amsterdam en we wachten op de volgende up-date!
    M&A

  • 06 Mei 2008 - 07:19

    Maman:

    rien qu'un petit mot pour te dire...
    ''super ''.Laisses quelques caillous sur
    ton chemin que l'on puisse encore te retrouver.Gros bisous et à l'étape suivante.

  • 06 Mei 2008 - 09:32

    Simone:

    Ciao Marina,

    how is going on your travel? Is it here I had to write? Because my Flemish is so so at least! And how to know where you have arrived? I thought of writing you in English on this occasion, hope it’s good for you. However, even if I don’t understand much of everything is written here, I really wish both of you a nice trip, rich in adventure and spiritually enriching! A really great hug from everybody

    Simone

  • 07 Mei 2008 - 10:00

    Die Arnaud:

    Ahaa, dag allemaal.

    Ja, ik ben opgegaan in de weg, vandaar dat er weinig berichtgeving van me passeert. Alleen wandelen is een sterke ervaring en ik ga dat dan ook wijselijk niet veranderen totdat de komende twee maanden om zijn.
    Weet dat ik de belgische vaandel hoog houd, geen hoteleigenaar of priester houd ik niet 's avonds bezig tot de late uurtjes (trouwens was de priester in kwestie 's anderdaags waarschijnlijk net te laat voor de zondagse ochtendmis te kunnen geven, hihihi).

    Allé, 'k ga toch wat verhalen vertellen. Een paar dagen terug was ik in Argenton. Ik bel daar voor de verandering eens naar de parochie en heb de priester ik kwestie aan de lijn. Gauw slaat het noodlot voor de man toe: "shit, een pelgrim die me vraagt een der taken der barmhartigheid uit te voeren en dat dan nog wel op mijn zaterdag zeg". Ik weet niet of hij in de namiddag een zogezegde mis heeft verzonnen en eigenlijk is gaan tennissen, maar de man heeft me inderdaad op de avond ontvangen en heel goed ook nog. We starten met een vroom avondmaal, van soep en brood. Mijn pelgrimhart is vervuld met dankbaarheid. Tussendoor vraagt hij me of een slaatje geen goed idee is, en wat later - stiekem bovengehaald - toch wel eendenpastei, maar dan wel met een glaasje wijn zeker (ah ja), ooohh, nu we bezig zijn, laten we anders de kaasschotel ook bovenhalen ... en enfin, wat gestart was met brood en soep eindigde in een late avond op een bourgondische tafel. Zo hoort het.

    Bon voilà, sinds Vezelay wandel ik op een dag na altijd alleen en samengevat; 't vraagt meer van je, maar 't is gewoon sterk. Als je samen wandelt, dan ben je een groep (zoals bijvoorbeeld de groep der twee belgen en de nederlander). Als je alleen bent, dan ben je niets. Een vreemde op de weg. De mensen benaderen je dan anders, je kunt ook je aandacht geven zoals je het wil. Aan een bergrivier, een cascade, een oude boom, een eekhoorentje, de duizenden hagedissen op de weg, de vlinder die onbesuisd op je bril halte houdt, de vreemde man van 70 jaar die zijn grasmaaier niet aan de praat krijgt en die je dan klauterend over het hekje even helpt, de vrouw die je de sleutel geeft van de crypte onder de 12de eeuwse romaanse kerk in een idyllische plaats genaamd Gargilesse, de priester die zijn verhaal mag doen, de muggen die inslaan als Stukka's uit lucht, een schoen die kwijtgespeeld wordt in de modder, waarna de modder zich als de Rode Zee na Abraham (en hopelijk ook pas na zijn volgelingen) weer sluit (arrgghh), diezelfde schoen gered wordt door een gelukkig reflex, maar waardoor alle gewicht zich noodzakelijk op het ander been bevindt, waardoor je dan met je ander been door de modder zakt, en ... dan maar beslist op blote voeten verder te ploeteren tot de eerste oase van droogte. Ja, die dingen allemaal.

    Allé, ik ga weer verdwijnen, 't is al bijna twaalf uur en heb nog geen km van mijn dagetappe gewandeld :-) 'k g naar Bénévant l'Abbaye vandaag. Rustig uitsloffen, iets meer dan 20km. 't is warm hoor, 'k ga me ook niet gaan straffen vandaag.
    Jullie zullen niet veel van me horen waarschijnlijk, maar zolang je niets hoort, is het teken dat ik op de weg ben. Verwachte aankomst aan de spaanse grens (St-Jean Pied de Port) tegen ongeveer 30 mei. Ik ga liever icognito verder, maar het doet me plezier hier vanalles te mogen lezen, dus blijven doen hé, al neemt het een maand voor je nog iets van me hoort.

    Piet; 2. Pf3? Ga je nu echt iets spelen waarvan je niets begrijpt ;-) Goed, je vraagt erom. 2. ... d6.

    Talie en Sandrine, aaah, 's weer lachen dat ik iets van jullie hoor. Steff, immer bashen hé gij, mooi mooi. Maar ge hebt een punt, 't is niet razen door Frankrijk dat ik doe, dus mij inhalen zit erin ;-) Hoewel, Santiago lijkt me nog altijd een grappig doel dat wel best te bereiken valt, zodus ... misschien toch van 't weekend vertrekken om me bij te benen hoor!

    Vele groeten en ...

    tot ergens wanneer ik weer eens achter een computertje wil gaan zitten,

    Tadaaaaaaaaa


  • 08 Mei 2008 - 08:26

    Ann:

    Marina en Arnaud,

    Al een paar weken onderweg en toch al begeesterd door de camino. Mooi om te lezen hoor die verhalen ! Ik hoop dat jullie na al die vermoeiende inspanningen (wandelen, fysiek afzien,maar toch ook wat genieten van La Douce France...) af en toe voor jezelf (en het nageslacht) iets neerpent.
    Vanuit het superzonnige Brussel : veel goede moed, leuke ontmoetingen en onvergetelijke ervaringen onderweg !

    Groetjes,
    Ann

  • 11 Mei 2008 - 14:38

    Leo Schouten:

    Ik ben dus 10 mei in Limoges aangekomen kathedraal was dicht Ben naar trein gegaan en was om 23.30 thuis. zaina mijn vrouw heeft me in Gouda van de trein gehaald.Mijn been is nog steeds gevoelig maar krijgt nu rust pillen waren gister op. Ik kwam Arno in krosant en La Souterraine weer tegen. Daarna is hij weer verdwenen.Heb nog 3 dagen met Jan een Ned verder gelopen.Ik las al dat je Hans en Hanneke had ingehaald in een pelgrims logboek in ? nadat ze in het bos in het schrift hadden geschreven bij het bankje. Was erg blij voor je dat je inhaalspurt was gelukt. Als je dit leest veel succes enhou vol. Groeten Leo

  • 12 Mei 2008 - 11:06

    Nuray&Erhan:

    Hoi Mari, leuk om te volgen waar je nu bent..wat een spannende verhalen. De kleine Zafer vraagt veel tijd van ons zodat we nu pas op internet geraken. Erhan en ik zijn blij te lezen dat je niet alleen bent tijdens de tocht. Heel veel succes nog. Groetjes..

  • 13 Mei 2008 - 13:17

    Myriam:

    He Mari,

    Wat een avonturen! Ik vind het heel sterk van je dat je de tocht blijft verderzetten.

    Ik kijk er al naar uit om in juli samen met jou een taco fiesta te gaan eten.

    groetjes,

    Myriam


  • 13 Mei 2008 - 20:11

    Kat, Jerzy, Nel & A:

    Hey daar Noke,

    Dit zijn Nele, Antoon, Jeremy en Katarina. Wij zitten uw reisverhalen te lezen en denken: hij doet het goed. Het hoort zo...

    Jerzy vraagt: heb je iets met die priester gedaan?

    Wijzelf (Nele, Katarina en Antoon) vinden de vraag niet katholiek en dus moet je er niet op ingaan.

    Jerzy opnieuw: "heeft de priester dan misschien iets met u gedaan?"

    Tsjonge jongens, we dwalen af...

    De tocht alleen bevalt je blijkbaar goed; zo goed dat je altijd een tijdelijk gezelschap weet te vermoeien... enigszins schoorvoetend geven we toe (schuifel schuifel met het voetje) dat de jaloezie af en toe de kop opsteekt.

    Katarina zegt: "hallo Arno" terwijl hier de kurk van de Piper Hiedseck door het nieuwe huis van Jerzymy en Katarina vliegt. Tegen dat ge thuis zijt, Arnaud, kunt ge hier komen gaten in het plafond vullen en opnieuw verven.

    Nele zegt: Hey No'ke, hoop dat alles goed met je gaat en dat die poezelige voetjes van je je moeiteloos brengen naar de plekken waar je naartoe wil. Je bent nu al een dikke maand weg, en we beginnen je afwezigheid toch wel wat te voelen hoor. Toen je nog in het Belgenland vertoefde, gebeurde het idd ook wel eens dat je wegens 'omstandigheden' (laten we hierover maar niet uitweiden he:)) een aantal weekjes van de aardbol verdween maar meestal kwam je na een tijdje toch wel boven water. Enfin, genoeg gezwetst. We wachten met spanning op je verhalen en impressies. Geef er daar een lap op zoals de enige echte Arnaud Aglave dat alleen maar kan! En een tip voor als je de Spaanse grens bent overgestoken: een pintje = una cerveza! Tchin tchin

    Antoon zegt: "en als ge verkeerd loopt: een pintje in het Tsjechisch is: "pivo"...

    Zo, nu ben je gewapend voor de héle wereld. We duimen voor je terugkeer en denken: bewandel de weg die je denkt te moeten begaan... Misschien zullen wij er niet geraken.... maar intussen wachten wij... quousque tandem abutere, Arnaud?

    Un abrazzo (Spaans eh) muy fuerte en 't amusement...

  • 14 Mei 2008 - 14:06

    Arnaud :

    amai ;-)

    ik ben net Périgueux uit aan het wandelen, ik zie een internetcafé en ik denk "argghh, waarom niet" en voilà, weer een scheef bericht van scheve vrienden, mooi mooi.

    Maar geen zorgen, 'k zoef in de rapte door die twee landen en ik kom straks terug dan (even wachten).

    Heb gisteren Marina gezien, ze is in goede staat en gaat goed vooruit. Zaaks van het even te zeggen voor de familie.

    Allé, ik moet al weg, heb nog 12 km te doen en 't is al 16.00u, heb iets te lang geplakt in de kathedraal (ma ja, 't is ook iet knaps ze daar).

    Veerle en Katarina, uiteraard, in elke Kathedraal een kaarsje, 't begint stilaan een verlichte autonsnelweg doorheen frankrijk te worden ;-) veel moed.

    'k hem zo de indruk dat ik hier een slaperige schrijfstijl heb nu, 'k ga misschien toch een koffie nemen vooraleer ik doorga.

    Ann, dank je voor je bericht. Zoals je inderdaad zegt, de weg lijkt goed te gaan voor ons beiden. We zullen dat houden tot waar het ons gegund is te geraken.

    Dank allemaal voor de berichtjes !


    Die Arnaud


  • 15 Mei 2008 - 14:41

    Antoon:

    In Périgueux is ooit een man geboren, genaamd Léon Bloy die op 2 februari 1910 hetvolgende schreef: « Encore les Belges. Pétition à signer. Ces banlieusards de la littérature française ont eu l'étonnante idée de donner le nom de Paul Verlaine à un square situé au devant de la prison de Mons où le poète a passé dix-huit mois. C'est trop beau. Il y a des jours où je me demande si la Belgique existe réellement, si elle n'a pas été inventée. »

    Maar dit volledig terzijde... :)

  • 15 Mei 2008 - 19:29

    Talie:

    Rien à voir avec l'affaire, mais bon:
    (rien que pour ton sourire, Nono)

    San a rencontré l'amour de sa vie! Il s'appele Joost et il est intelligent, adorable, galant et chouette. San oublie tout pour l'instant et elle saute en rond comme un petit papillon ;)

    On t'embrasse!!
    xxx
    Talie (et San sur son nuage)

  • 15 Mei 2008 - 20:03

    Talie:

    Rien à voir avec l'affaire, mais bon:
    (rien que pour ton sourire, Nono)

    San a rencontré l'amour de sa vie! Il s'appele Joost et il est intelligent, adorable, galant et chouette. San oublie tout pour l'instant et elle saute en rond comme un petit papillon ;)

    On t'embrasse!!
    xxx
    Talie (et San sur son nuage)

  • 15 Mei 2008 - 20:11

    Maddy En Bert:

    Amaai zunne al zo ver. Ben jij echt al zo lang weg. Raar maar toch ongelooflijk. Veel respect daarvoor. En inderdaad Lucie zal blij zijn dat je niet alleen verder trekt. Oh ja en onze Bert volgt mee want die is ook wel geinterresseerd voor later.
    Nog vele groetjes en tot de volgende ladiesnight in de zomer.

  • 16 Mei 2008 - 14:11

    Nike:

    hela Mari,
    ben deze middag weer een halfuur gaan lopen en moet dan telkens aan jou denken: want na amper 5 km ben ik blij dat ik mijne bureaustoel weer onder mijn gat kan schuiven terwijl jij kilometer na kilometer blijft verder gaan! echt respect. Ben echt benieuwd naar jouw verhalen...
    hou vol en doe zo verder
    Nike
    ps sara is gevraagd om algemeen directeur te worden van présence :-)
    hasselt en antwerpen zijn genomineerd bij "mijn restaurant" dus duimen maar
    (waarschijnlijk heb je er eigenlijk niks aan dat ik je dit vertel maar ik had het jou beloofd vandaar)

  • 18 Mei 2008 - 14:37

    Eylem:

    Hey lieve schatje,

    hoe is het met je? Ik hoop dat je het goed maakt en dat het allemaal nog meevalt, shatie we hebben je echt heel hard gemist..Nog even doorbijten lieverd, ik verheug me al op het weerzien. Sweety ik geef je een wereldgrote knuffel en heel veel kusjes!! Je krigt trouwens veel groetjes van Esin!

    Take care XXX

  • 23 Mei 2008 - 11:17

    Peter:

    Hoe gaat het met de pelgrims. Duidelijk is dat jullie elk op jullie manier " op stap" zijn, op jullie manier deze tocht beleven. Ik zou zeggen geniet ervan. En hoewel het hier op dit front de laatste tijd stil is ( net terug na een weekje verlof)... en blijkbaar ook anderen momenteel wat stilgevallen zijn, wil dit niet zeggen dat we jullie avontuur niet volgen en - vanop afstand ondersteunen.
    Hou het vuur brandend ... en stap ze!!!

  • 26 Mei 2008 - 07:27

    Piotr Kasparovitç:

    Privet Arn,

    ff snel een antwoord op jouw tegenzet. Gezien het rotslechte weer gedurende mijn verlof, heb ik de tijd nuttig besteed aan het uitzoeken van mogelijke vervolgzetten. Wegens gebrek aan opslagcapaciteit mijner hersenen zijn nog niet alle varianten tot het einde doorspit echter
    3. d4
    geeft nog geen reden om de vraagtekens boven te halen (toch wordt dit voor mij reeds een onbevaarde zee).

    Voor de rest (oa steunbetuigingen aan Marn) moet je nog even wachten tot ik alles doorgelezen heb (oa een volle mailbox).

  • 26 Mei 2008 - 11:59

    Els:

    Hoi Marina en Arnaud,

    De Spaanse grens wenkt! Goed bezig joh!Als ik de kaart bekijk en zie welke streken jullie al hebben verkend en hoeveel honderden kilometers jullie al hebben afgelegd, ben ik diep onder de indruk. Veel plezier en geniet nog van deze unieke belevenis.

    veel groetjes

  • 28 Mei 2008 - 20:19

    Die Arnaud:

    Dag Allemaaaaaaal!

    Wel, vandaag is het dan zover,ik wandelde en daar, onverwacht, flamboyant en fier bedekt met sneeuw, de pieken van de pyreneeen in de verte. Ja, dat doet toch iets, zelfs zoveel dat ik pas laat ben aangekomen in Sauveterre, maar 't was een moment om te blijven plakken bij het zicht, want ja, zo Frankrijk doorwandelen, dat heeft een natuurlijke grens en dat is die bergen daar weet je wel. Voor de rest alles goed met me,ik heb een paar dagen geleden in Roquefort des Landes twee dagen "vakantie" in mijn vakantie genomen en dat heeft me veel goed gedaan (lees tafelen tot 's avonds laat en geen bal doen hihihi).
    Voor de rest heeft de reis al wat zijn ding gedaan, met zijn toestanden zoals plots moeten hollen onder een dakje van geen 50cm breedte om te ontsnappen aan de plots stormachtige regenvlagen (en dan geplakt tegen het muurtje met natte kleren al bibberend uw sigaret proberen droog te houden - een lang verhaal dat begint met een poncho die niet langer waterbestendig is en zo...). Ach, op zo een momenten sta je er dan alleen voor, maar 't goed weer maak je zelf. 'k heb dus die fratsen wel vrij goed overleefd en er terwijl mee kunnen lachen ook (en niet enkel nadien).
    Ik begin wel nu voor het eerst te voelen dat twee maanden lang is. Ben ergens blij dat het zolang heeft geduurd vooraleer ik werkelijk wat dieper moest gaan delven in mijn motivatie, maar niettemin, alweer een ochtend waar je aan de hemel ziet dat je regen de hele dag zult zien, dat werkt wat tegen na een tijdje. Maar voilà, het zicht van de Pyreneeen heeft meteen weer veel goed gedaan en de ontmoetingen op de weg blijven gewoon helemaal wat het moet zijn.Ik ga dus nog wat verder argeloos uitbollen tot de Spaanse grens (2 dagen nog) en dan stilaan weer een nieuwe richting nemen, die van Santiago. Maar dat laatste is me nu nog te abstract, eerst de grens dan de rest.

    Piet; ja, cxd4 is m'n zet, maar op dit tempo hebben we geen 7 zetten gedaan tegen dat ik terug ben ;-)

    Vele groeten aan iedereen, ik ga weer verder mensen, de vrij hevige stortbuien en stormen boven de pyreneeen tegemoet ('t is echt wel erg hoor, maar anderzijds, als 't erop aankomt dan schijnt de zon net wanneer het moet - of zie ik het dan zo).

    Houd jullie goed en tot weldra.

    Arnaud

  • 29 Mei 2008 - 13:22

    Art. 15 Tris Par 13:

    4. P x d4 is de zet die ik bedacht had en ook uitvoer.

    Dat we aan dit tempo amper 7 zetten zullen gespeeld hebben was ingecalculeerd - de eerste 2 partijen heb ik toch al gewonnen dankzij tijdsoverschrijding van mijn tegenstander :p

    Zeg, wordt het toch niet tijd om een efforke te doen en Marina in te halen. Je laat haar toch niet alleen de grens oversteken?
    En wat is er leuker dan met zn 2tjes te schuilen voor de regen ... euh, ja, niet te hoeven te schuilen voor de regen.

    In ieder geval zorg er eens voor dat het mannelijk geslacht niet opnieuw beschuldigd kan worden van het achter de vrouw lopen.

    Marina, zet 'em op, ik heb het gevoel dat Arno een tussenspurtje zal plegen. Laat je niet inpakken door die streber en toon wie het werkelijke sterk geslacht vertegenwoordigt :)

    Amai, nog een maand eer juljie terug zijn :(

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, La Souterraine

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Juli 2008

Santiago de Compostela

29 Juni 2008

Arzua - 37,5km to go

08 Juni 2008

On the other side

30 Mei 2008

St Jean-Pied-de-Port

05 Mei 2008

Het leven zoals het is: een pelgrim
mari en arnaud

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 22709

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: