St Jean-Pied-de-Port - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van mari en arnaud - WaarBenJij.nu St Jean-Pied-de-Port - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van mari en arnaud - WaarBenJij.nu

St Jean-Pied-de-Port

Door: mari

Blijf op de hoogte en volg mari en arnaud

30 Mei 2008 | Frankrijk, Parijs

We made it!Nou ja, nog niet helemaal, maar we zijn al tot in St Jean-Pied-de-Port, aan de voet van de Pyreneeen, geraakt:)Gisterenmiddag 14u28 om precies te zijn...Hans, Hanneke en ik hebben onze persoonlijke overwinning dan meteen gevierd met taart en koffie op een terras, meteen gevolgd door een pannekoek met nutella op een ander terras en 's avonds afgesloten met een heerlijk diner samen met André en Jan!De Baskische keuken kan ons (mij in het bijzonder) zeker bekoren;)

Het doet me wel wat, zo heel Frankrijk doorgelopen te hebben.De étappe van Ostabat naar St Jean voelde gisteren ook al extra bijzonder aan: supermooi weer, een on-ge-lo-felijk landschap en nog tientallen pelgrims die met ons meeliepen.In Ostabat komen de drie pelgrimswegen (vanuit Vezelay, Tours en Le Puy) samen en dat kon je wel merken.Ik denk dat ik op heel de camino nog niet zoveel pelgrims ben tegen gekomen als in Ostabat.Vooral mensen die de weg via Le Puy hadden gelopen.Zo te merken de meest populaire route.Verleden jaar waren er op de weg van Vezelay 'maar' 800 pelgrims en via Le Puy waren het er wel 24.000!We gaan nu zeker niet meer alleen zijn...In St Jean heerst er ook een leuk sfeertje, een soort van disneyland voor pelgrims:) We gaan hier vanmiddag nog effe rondkuieren, effe relaxen en tegen 16u vatten we onze klim over de Pyreneeen aan, enkel de eerste 6km tot Hunto.De overige 22km zijn voor morgen.Ik hoop dat het weer wat meezit, want ze hebben toch regen en onweer voorspeld tot en met zondag.Ik moet toegeven dat ik een beetje zenuwachtig ben voor de oversteek, in de goede zin dan. Ik heb nog nooit een berg 'beklommen' en ben ook heel nieuwsgierig naar hoe het aan de overkant in Spanje zal zijn.Nu nog een 800tal km te gaan...

tot in Spanje he,
Mari

ps1:ik heb nog steeds geen nieuwe eigen foto's op de website kunnen plaatsen.Maar om jullie een idee te geven van de omgeving hier,heb ik een paar images van st jean op google gevonden.Hopelijk volgen mijn foto's gauw.

ps2:neem gerust ook een kijkje op de website van hans en hanneke: www.hansenhanneke.blogspot.com

  • 30 Mei 2008 - 14:48

    Leo Schouten:

    van harte Gefeliciteerd met deze prestatie. precies op schema dus.Ga zo door.

  • 30 Mei 2008 - 21:39

    Elly De Brouwer:

    geweldig ook jij alle lofvoor deze prestatie. Ik ken je dan wel niet persoonlijk maar ik vond het fijn dat jullie elkaar weer tegen zijn gekomen en dat jullie de afgelopen weken samen doorgebracht hebben.(Sorry even voorstellen ik ben het zusje van Hanneke). Hans en Hanneke waren toch wel bezorgd toen ze hoorden dat je alleen verder liep dus dit heeft zo moeten zijn. Ik wens jou nog alle succes de komende weken en veel loopplezier en fijn dat er zoveel mensen om je heen zullen zijn. groetjes en misschien tot ziens. elly

  • 30 Mei 2008 - 21:43

    Christine:

    Dag Marina,
    Sinds het begin ben ik je al aan 't volgen. Maar helaas kwam ik nooit toe aan een reactie. Ik vind het namelijk moeilijk. Jij, weinig luxe, een uitdaging van jewelste, uitkijkend naar iets en iemand. Ik, achter deze onpersoonlijke PC, met een zakje borrelnootjes en een cola'tje, zoekend naar woorden. Een wereld van verschil ... Ik vind het spijtig dat ik je voor je vertrek niet meer gesproken heb. Mijn mamma heeft mij niets gezegd van je feestje.
    Marina, fantastisch wat je doet. Ik had ook niet anders van jou verwacht. Karakter heb je wel hé !
    Nog heel veel succes, doorzettingsvermogen, momenten vol genot (of soberheid ?), ...
    Respect,
    Christine.

  • 31 Mei 2008 - 07:25

    Arnaud:

    Dag allemaal!

    Ben de dertigste aangekomen in St-Jean Pied de Port. Ben net een dag telaat om met mooi weer de oversteek te kunnen doen naar Spanje (het giet bakken uit de lucht), 'k ga dus een dagje rondhangen en morgen doorgaan als het meevalt. Zoals Marina treffend zei, in Ostabat zie je evenveel pelgrims als op die twee maanden ervoor. Ik heb het er wat moeilijk mee want het sfeertje is drastisch aan het veranderen wel en dit is maar het begin (ondertussen al gesproken met degene die de pelgrims informeert in St-Jean en hij zegt zelf nooit meer de gewone camino door Spanje te willen nemen). Ik riek hier de organiseerde kippebatterijen voor pelgrims :-)
    Ik ga alvast tot Ronceveaux, want dat is Spanje inwandelen, en als het me daar dan niet meer zint (meer dan 300 mensen op éénzelfde weg per dag!) dan bol ik het af, mogelijks wandel ik dan langs de kustlijn oftewel een vrij speciaal plan B (maar als die doorgaat dan hoor je het maar als het zover is, hihihi).
    Voor de rest alles prima aan de overkant, de beste vakantie die ik ooit heb gehad. In het begin is het wat zwaarder omdat je ingewandeld moet geraken, maar na zolang op de baan te zitten, ja, een dagwandeling van 25km voel ik eigenlijk niet erg hard in de voeten meer. Mocht ik beslissen de gewone weg te verlaten naar de kust, dan zijn het natuurlijk weer extra kilometers en zal ik dus wel nuttig gebruik moeten maken van de "training" van de afgelopen twee maand.

    Maar gisteren kwam ik dus aan de poort van de oversteek; Sint-Jean-Pied de Port. Ik heb gisteren dan meteen aan de champagne gezeten met volk waarmee ik de dag eerder in Ostabat leut had gemaakt('t ja).

    aaahh, wie mijn plan B kan raden krijgt een fles champagne.
    Ik geef een hint;
    als je rond mij wandelt, doe het dan niet te hoog, want de weg zal kort zijn.

    Vele groeten,

    (Merrie, proficiat hé, 2/3 van de weg is afgelegd ! )

    Arnaud

  • 01 Juni 2008 - 16:09

    Bia:

    Dag keind,
    Ge zijt er bijna meisje:)
    Nog eventjes doorbijten keind!Die paar km zullen snel verminderen;) Minch is er nog altijd tegen en wilt u ook nog komen halen!Hij zei dat als ge met het vliegtuig terugkwam dat ge dan geen karakter hebt!Tevoet willen gaan is ook tevoet terugkomen zei hij;)
    Erg hé!!Dat is minch hé!!
    Wandel nog goed hé keind!!
    Groetjes Bia...

  • 02 Juni 2008 - 08:10

    P Sin Cava:

    @Marina
    Het mooiste komt eraan. Hopelijk slaat het weer om want tot nog toe is het maar een natte boel geweest in Spanje. Tijd om de paraplu te vervangen door de parasol. :)

    @Arnaldo
    hmmm? Plan B

    De Camino del Norte lijkt me heel panoramisch met iets meer afwisseling dan de Camino Francés. Maar ik zie je kort voorbij de grens naar het westen afslaan, richting kust en dan de Tunnel route nemen (eventueel eerst een klein omwegje via Donostia), zo heb je the best of three worlds (inclusief Castilla y Léon, donde los vinos no le faltan).
    Zet de champagne (liever Cava) alvast maar koud ;)
    Was het niet plan B, dan toch minstens plan C.

  • 02 Juni 2008 - 11:12

    P With Doubts:

    @Arnaldo

    Je hebt geen antwoord op mn 4de zet gegeven? Vergetelheid? Berusting in de nederlaag? of wil je de partij kortelings in levende lijve afwerken? Do I smell plan B ;)

  • 04 Juni 2008 - 07:13

    Die Arno:

    Finaal dankwoordje

    Het is zover mensen. Aan de Spaanse grens heb ik vrij snel en met weinig vertwijfeling belist dat het zo mooi was geweest. Ik ben teruggekeerd naar het vaderland.

    Na heel Frankrijk van noord naar zuid te hebben doorgewandeld, ben ik nu eenmaal gelukkig en verzadigd in de Pyreneeën toegekomen. Santiago is voor mij steeds de richting geweest en niet zozeer het doel. Ik ben eigenlijk verheugd dat ik na twee maand de ontspanning en de ervaring heb opgelopen die ik opzocht. Aangekomen aan de grens zag ik het punt niet om in die toestand per se de weg verder te zetten. Zeker als je bedenkt dat ik sinds België tot aan de Pyreneeën misschien 20 pelgrims ben tegengekomen en dat voor het Spaans gedeelte plots honderden per dag hetzelfde weggetje delen. Ik heb ook meer dan een maand alleen gewandeld, door omstandigheden en om die vrijheid en rust te hebben, en dan is deze nieuwe ervaring toch even een koude douche.

    Mijn enige spijt is dat Spanje wel zijn prachtige kanten heeft en dat ik die gelegenheid nu niet neem om het allemaal te gaan bezoeken, Anderzijds, de ervaring is mooi geweest en dit allemaal rustig verwerken lijkt me meer waardevol dan me te gaan opjagen om Santiago te halen. Ik heb tijdens de weg al zoveel oude gebouwen, kerken en kathedralen gezien dat ik stilaan mijn interesse begon te verliezen. Ja, dat gebeurt. Een week terug ging ik zonder complexen aan de deuren van dorpen bellen of kloppen tot ik wist wie me de sleutels kon geven van die 12de eeuwse romaanse kerk die ik toevallig tegenkwam. Een paar dagen terug moest ik mezelf zo eentje zien voorbijwandelen, eerder bezorgd om op tijd van mijn dagwandeling aan te komen, dan geïnteresseerd in wat er rond mij gebeurde. Dat is het moment dat ik de sportpelgrim uithang, dat is het moment dat het tijdsverlies wordt, dat is het moment dat ik beter terug naar huis ga.

    In ieder geval kan ik zeggen dat ik van geen enkele dag spijt heb, het was een fantastische ervaring die enkel waar kon worden dankzij de ongeloofelijke ondersteuning van andere mensen. Misschien is het waar ja, dat ik al die meters heb afgelegd, maar dat is ook het enige dat ik heb gedaan. Daarom wil ik een ellendig lange lijst van dankwoordjes plaatsen :-)

    Dank aan Sofie, omdat ze het op het werk mogelijk heeft gemaakt dat ik zou kunnen vertrekken (en daar dagelijks de nodige bekommernissen voor heeft moeten oppakken). Dank aan Jozef en aan Ann dat ze er van in het begin positief tegenover stonden en me hebben laten gaan! Dank aan Marina, omdat we de noordelijke weg hebben kunnen delen met vele plezierige momenten en we daarmee een lastig stuk achter de rug hadden. Dank aan de ettelijke ondersteunende berichten en daden tijdens de weg, van familie en van vrienden. Dank ook en vooral aan de honderden mensen die ik op de weg tegenkwam en me hielpen met water, een maaltijd en een bed (voor soms geen geld of heel weinig), een gesprek, een uitwisseling. Dank aan de andere pilgrims die ik tegenkwam, vaak mensen die ook alleen wandelenden, en waarmee ik heb kunnen delen in de meest ruime zin van het woord.

    Verhaaltjes heb ik wel te vertellen, maar dat is iets voor op een ander moment want anders ben ik hier nog uren bezig :-)

    Vele groeten en veel dank !

  • 04 Juni 2008 - 08:25

    Piet Supports Marina:

    Arnaldo's antwoord was 4 .. Pf6 waarop mijn volgende ook klaar stond.
    5 Pc3 (tot nog toe zie ik nog niks desastreus voor mij)

    En nu het serieuze werk.
    Het peleton heeft afgehaakt en Marina gaat alleen door.Ondertussen ben je de cols buiten categorie reeds voorbij dnek ik, er komen nog een paar cols van derde en vierde, misschien tweede categorie aan, maar na twee maand ben je al zo gehard dat die een lachertje zijn. Zon zou mooi meegenomen zijn maar regen, donder, bliksem, overstromingen, rukwinden, noch orkanen kunnen je nu vertragen, laat staan tegenhouden.
    Toch af en toe eens een tijdje stilstaan en het landschap bewonderen, en de innerlijke mens versterken (met een frisse vino verde bvb) en niet vergeten:
    De ervaring heiligt het doel!!!

  • 04 Juni 2008 - 14:01

    Wim:

    Arni,

    laat maar weten wanneer we de conferentiezaal moeten reserveren voor uw "verhalennamiddag"
    Of verkies je de wintertuin als lokatie? :-)

    Aan Mari,

    veel succes en goede moed! Nog een maand te gaan ( of te stappen ). We blijven je avonturen en prestaties volgen. Ook via de Hans en Hanneke blog

  • 05 Juni 2008 - 11:09

    Marie-Paule:

    Hoi Marina,

    ik vind het ongelooflijk moedig te bedenken dat je al ongeveer twee maanden aan het stappen bent. Zeker na het afhaken van verschillende metgezellen zoals je moeder me vertelde. Ik las dat Arnaud er de brui aan gaf en ben fier dat jij nog steeds de moed niet opgeeft en er zelfs enorm van geniet. Samen met Hans en Hanneke lukt het goed. Hopelijk mogen de weergoden jullie nog goed gezind zijn en mogen jullie nog fijne momenten delen. Ik duim alvast voor een goede afloop van jullie pelgrimstocht !!!
    Tot ...????

    groetjes vanuit Sint-Truiden

  • 05 Juni 2008 - 23:15

    Steff:

    Hey Arnaud,

    Wat een idee om naar Compostella te trekken, wat een moedige beslissing om na 2 maanden terug te keren! Ik heb met plezier je avonturen gevolgd, ik veronderstel dat ik in de nabije toekomst nog meer te horen zal krijgen! Of niet, een pint drinken en over iets anders lullen klinkt ook leuk :)

    Marina,

    ik ken je niet, maar ik wens je alle sterkte bij het verderzetten van de tocht. Ieder zijn eigen ding, en mocht Arnauds aftocht een invloed hebben, laat je er dan kracht uitputten om verder te gaan.

  • 06 Juni 2008 - 07:04

    Peter:

    en zo gaat ieder zijn eigen weg, op zijn eigen manier ... met zijn eigen bestemming, de ene met Santiago als richting, de ander met santiago als doel. Ik kan me in de ervaring van beiden inleven en sowieso zijn jullie een ervaring rijker die je nog lang zal meedragen.
    Marina, ik blijf je volgen onderweg naar Santiago ... is het niet hier, dan wel via Hans en Hanneke! Stap ze!!!

  • 08 Juni 2008 - 14:47

    Eylem:

    Hey lieve schat,

    wat goed van je echt waar...je bent een doorzetter meid en ik ben ongelofelijk trots op je voor wat je nu allemaal al bereikt hebt! My God ik zou van hier naar Leut niet eens kunnen wandelen hahaha, woman you made us proud of you!!

    De allergrootste knuffel en zeer veel kusjes!
    EyloXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Juli 2008

Santiago de Compostela

29 Juni 2008

Arzua - 37,5km to go

08 Juni 2008

On the other side

30 Mei 2008

St Jean-Pied-de-Port

05 Mei 2008

Het leven zoals het is: een pelgrim
mari en arnaud

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 616
Totaal aantal bezoekers 22707

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: