On the other side - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van mari en arnaud - WaarBenJij.nu On the other side - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van mari en arnaud - WaarBenJij.nu

On the other side

Door: mari

Blijf op de hoogte en volg mari en arnaud

08 Juni 2008 | Spanje, Santo Domingo de la Calzada

Viva Espana!De oversteek is goed gegaan.We zijn goed en wel in Spanje aangekomen.Toch wel indrukwekkend allemaal:een heel nieuw land om te ontdekken en zoveel nieuwe indrukken.We wandelen nu precies een weekje op Spaans grondgebied en het is nog steeds enorm wennen...In Frankrijk zaten we meestal in beschermde kleine gites van 5-8personen, terwij we hier al meteen mochten kennismaken met serieuze slaapzalen van meer dan 100man!Ook wel bijzonder,maar natuurlijk niet voor elke avond.In Pamplona (ma 2juni) hebben we de refugio dan ook even omgeruild voor een klein pensionneke.Pamplona is trouwens een boeiende stad.We hebben in de namiddag de tijd genomen om wat aan sight-seeing te doen,terwijl onze schoenen bij de schoenmaker lagen voor een nieuwe hak.Ik hoop dat ze het nog uithouden tot compostela...Ook de route is hier helemaal anders.Moeilijk om uit te leggen.Ik heb een beetje de indruk dat de pelgrims een beetje worden weggehouden van het 'gewone leven' hier in Spanje.Behalve de mensen van de bars of resto's komen we niet zoveel locals tegen.En in de dorpkes die we passeren,is echt alles gericht op pelgrims.Zo is het bijvoorbeeld bijna onmogelijk om nog a la carte te eten, overal zijn er speciale 'menu peregrino'.Ik krijg echt het gevoel in een soort van Disneyland voor pelgrims te lopen;) Gelukkig krijgen we in de grotere steden wel de kans om effe van het pad af te wijken en gewoon even geen pelgrim te zijn.Zo heb ik afgelopen vrijdag enorm genoten van Logroño.Een kleurrijke stad midden in de Rioja-streek.Ik heb van een local ook even een stadsrondleiding gekregen van anderhalve uur.Zo leer je de stad op een hele andere manier kennen.Ik heb ook meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om te weten te komen waar de lekkerste restaurants precies lagen.En het bleek echt de moeite waard te zijn...Paradise gewoon:in Logroño is er gewoon een straat met meer dan 200 tapasbars die de lekkerste plaatselijke specialiteiten serveren(Calle Laurel)! :) We hebben er vrijdagavond samen met een paar andere pelgrims (Hans, Hanneke, Anne en Bea)dan ook een gezellige tapas- en vinotocht van gemaakt.

De grote massa medepelgrims die sinds Roncesvalles meewandelen, was eerst overweldigend, maar het valt eigenlijk heel goed mee.Al leuke contacten gelegd en omdat ieder op zijn eigen tempo de route aflegt,kun je rustig je gang gaan.De sfeer op de weg is enorm verwarmend(kunnen we wel gebruiken bij zo'n slecht weer...).Jammer dat het niet altijd makkelijk is om te communiceren.Ik doe al goed mijn best om wat spaans te spreken,maar meestal komen we niet verder dan Hola en Que tal.Maar ik heb nog goede moed,volgens een peregrina zou ik vloeiend spaans spreken als ik in Compostela aankom.Ik ben benieuwd;)

Voila, dit was even een update van mijn laatste dagen op de camino.We zitten nu in Santo Domingo della Calzada.Nog 550km te gaan.Ik ben echt aan het aftellen nu.Meer dan twee maanden onderweg...Zoveel mensen die ik al zo lang heb moeten missen.Gelukkig krijg ik over welgeteld 18 dagen terug gezelschap vanuit het thuisfront, om samen de laatste km af te leggen.

En last but not least, nog een woordje voor Arnaud.Arnie,ik hoop dat de weg je heeft deugd gedaan en dat je ook wat rust gevonden hebt.Ik wil je, misschien ondanks alles,ook bedanken.Want je hebt deze fantastische ervaring voor mij mee mogelijk gemaakt.Misschien was ik er zonder jou niet eens aan begonnen|Dank je wel!

Hasta luego,
Marina

  • 09 Juni 2008 - 06:49

    Antoine Poppe:

    Prachtig Marina. Wat een belevenis voor jou. Ik hoor u niet klagen over de voetjes, dat is OK. Nog 550 km en je doel is bereikt. Ga er voor!!!

    Groetjes
    Antoine

  • 09 Juni 2008 - 07:30

    Piet:

    Hola Marina,

    Dat je het zo lang uithoudt niettegenstaande het slechte weer vind ik bewonderenswaardig. Nog 550 km en dik in juni; mooi op schema dus en ... het moet toch wel eens mooi weer worden zodat je ook een herinnering hebt aan zon warmte en licht.

    Wij hebben hier een functionele werkgroep opgericht en een medium aangeworven om het klimaat wat bij te sturen. Laat ons weten of het helpt :)

  • 09 Juni 2008 - 13:46

    Bia:

    Dag Keind,
    Good hé,de hubs bekan gedoan!!!
    Ich bin echt fier op dich!!
    Zo gaat de heimwee weer wat beter hé met een beetje platte kal!!
    Nog 550km!!!Amai,dat is nog eventjes tanden bijten hé!!
    En als ge terug zijt dan weet ge wat we gaan doen hé!!Dat gaat smaken!!
    Groetjes Bia

  • 09 Juni 2008 - 14:45

    Peter:

    met de nodige (postieve) afgunst blijf ik je volgen in dehoop van zelf ook de weg te stappen binnen een aantal jaren. We zien wel. En wie hier het nieuw aangeworven medium is weet ik niet, er zijn ondertussen wel veel sollicitaties lopende ... hopelijk zit daar een witte raaf-weerman tussen :)
    Maar laat ook het aftellen je niet afleiden van het genieten van het stappen. Ik kijk alleszins uit naar de verhalen, de foto's, ...

  • 12 Juni 2008 - 09:06

    Thanh:

    Hey Marina!
    I'm impressed, heb nog niet alles kunnen volgen, maar wens je alvast heel veel sterkte voor de volgende STAPPEN!
    Groetjes,
    Thanh

  • 13 Juni 2008 - 07:15

    Piet:

    4 dagen verder, dwz ±100 km dichter bij het doel.
    Ondertussen hebben de weergoden mijn smeekbeden gehoord en aktie ondernomen (een lokale afwijking te wijten aan het microklimaat kan ons niet ten laste gelegd worden).

    Het begint te korten hé. Straks begint het ontwennen. Voorlopig nog maar verder genieten ('t is te hopen) in de roes van de tocht.

  • 13 Juni 2008 - 15:19

    Nike:

    heyla Mari,
    ongelooflijk meid dat je gewoon al in Spanje zit en dat gewoon door te wandelen.. niet te geloven eigenlijk!!!!!Ik ga wel blij zijn als we weer samen kunnen sporen naar het werk want de treinbuddies zijn jammer genoeg wat uiteengevallen sinds dat jij er niet meer bij bent... Allé geniet ervan en tot binnenkort

    Nike

  • 17 Juni 2008 - 07:45

    Ayse:

    Lieve Marie,

    Ik bewonder je dat je ondanks de vermoeidheid nog steeds de wilskracht hebt! Blij dat je deze unieke ervaring kan meemaken die je altijd met je mee zal dragen.
    Nog veel moed meisje!
    We missed you..

  • 18 Juni 2008 - 10:42

    Leo:

    Hallo Marina.
    Gaat het goed? Nog twee weken of zo.Hoe is het weer, je was bang voor grote warmte in spanje maar als ik naar de TV kijk zie ik nogal wat regen in NW spanje. Zoals cruif zegt elk voordeel heeft zijn nadeel. Nu sterkte er mee. IK volg het weerbericht op TV meer kan ik niet voor je doen.{ik heb al een nieuwe pelgrimspas ander was vol en nieuwe wandelschoenen Sept Oct??] Groetjes Leo

  • 20 Juni 2008 - 08:14

    Peter:

    Aftellen kan leuk zijn als men naar iets uitkijkt...of het kan ook node zijn, omdat men weet dat het einde nadert. Geniet van de laatste loodjes (=stapdagen)

  • 22 Juni 2008 - 17:40

    Maddy En Bert:

    Niet te geloven Marina.
    Al zolang onderweg en toch lijkt het niet zolang maar de kilometers zeggen genoeg.
    Geniet nog intens van de laatste loodjes en wij doen ons hoedje voor je af. Tot binnen kort.

  • 24 Juni 2008 - 06:55

    Wim:

    Keep the faith Marina.
    Het begint nu echt te korten. Respect! En geniet van de laatste weken!
    Kijken er al naar uit om u terug te zien.

  • 27 Juni 2008 - 07:16

    Piet:

    Laatste werkdag van deze week maar volgens mijn berekeningen nog niet de laatste wandeldag voor jou.

    Dankzij verschillende geslaagde omkooppogingen, een beetje corruptie, af en toe bruut geweld en niet aflatende bedreigingen, is het dan toch eindelijk gelukt - het Spaanse weer toont zich nu van zijn beste zijde. Alhoewel beste? ze zijn een beetje aan het overdrijven heb ik de indruk.

    Troost je, nog een paar dagen en je kan weer afkoelen in belgenland(garanties geef ik niet maar de probablititeit ligt heel hoog).

    Tot binnenkort.

  • 27 Juni 2008 - 12:44

    Peter:

    Ik veronderstel dat je bijna gearriveerd bent. Of staan Finistère ook nog op het wandelprogramma? Geniet alleszins nog van die laatste stapdagen!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santo Domingo de la Calzada

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Juli 2008

Santiago de Compostela

29 Juni 2008

Arzua - 37,5km to go

08 Juni 2008

On the other side

30 Mei 2008

St Jean-Pied-de-Port

05 Mei 2008

Het leven zoals het is: een pelgrim
mari en arnaud

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 22713

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: